Analiza konkurencji jest – a przynajmniej powinna być – cyklicznym działaniem każdego przedsiębiorcy. Niestety to bardzo korzystne dla biznesu działanie nie jest wcale tak często praktykowane. Zwykle kojarzy się z tworzeniem biznes planu, a przecież to drogowskaz do wyznaczania kierunku dla firmy. Dowiedz się jak prawidłowo śledzić konkurencję.
Co to jest analiza konkurencji?
Analiza konkurencji to wszelkiego rodzaju działania, których celem jest zebranie jak największej ilości danych dotyczących tego, w jaki sposób konkurencja prowadzi firmę, aby poznać ich strategie oraz mocne i słabe strony. Zakres tych danych może być bardzo szeroki i zawierać zarówno informacje dotyczące działań marketingowych, sprzedaży, polityki cenowej, jak i sposobów na pozyskiwanie pracowników, analizy danych finansowych, czy też procesu obsługi klienta.
Wszystko zależy od tego, jakie dane zostaną określone jako przedmiot analizy. W tym artykule skupimy się na analizie mikroprzedsiębiorstw.
Sposobów na analizę konkurencji jest wiele. Poniżej przedstawię te, które w mojej opinii są najbardziej istotne. Będą to:
- Analiza obecności w Internecie
- Analiza usług i produktów
- Analiza działań marketingowych
- Analiza procesu obsługi klienta
Analiza obecności w Internecie
Analizę obecności w Internecie można wykonać stosunkowo łatwo i całkowicie online. Pytania na jakie warto sobie odpowiedzieć w trakcie takiej analizy to m.in:
- Czy firma posiada stronę Internetową?
- Jakie informacje publikuje na stronie Internetowej?
- Czy pozycjonuje swoje strony w Google? Na jakich jest pozycjach?
- Czy firma posiada profile w mediach społecznościowych? W których?
- Czy firma wydaje pieniądze na reklamę w Internecie?
- Jaki ruch generuje konkurencja na swoich stronach?
- Jakiego rodzaju treści publikuje?
Analizę obecności konkurencji w Internecie można wykonać samodzielnie. Można też skorzystać z różnego rodzaju narzędzi dostępnych w Internecie. Narzędzia, jakie polecam to:
aHrefs – narzędzie, za pomocą którego zbierzesz bardzo dużo informacji dotyczących obecności konkurencji w wyszukiwarce, ruchu na stronie, płatnych reklam, publikowanych treści. Za pomocą tego narzędzia zoptymalizujesz też swoją stronę internetową pod kątem SEO.
BuzzSumo – świetna aplikacja do łatwego ustalenia najbardziej popularnych treści w konkretnej branży i nie tylko. Za pomocą tej aplikacji ustalisz m.in. gdzie i jakie treści publikuje Twoja konkurencja oraz jakie treści kierują do stron Twojej konkurencji. BuzzSumo pomoże Ci ustalić treści artykułów na bloga i wiele więcej.
Analiza usług i produktów
Ten typ badania ma na celu zebrać wszelkie informacje dotyczące tego jakie konkretnie produkty sprzedaje Twoja konkurencja i jakie usługi świadczy. Pytania pomocnicze, jakie możesz sobie zadać:
- Jakie produkty sprzedaje konkurencja?
- Jakie usługi świadczy?
- Kto jest klientem konkurencji?
- Komu sprzedają a komu nie?
- Ile kosztują produkty i usługi konkurencji?
- Czy poza rozliczeniem kosztu usługi lub produktu pobierają jeszcze za coś wynagrodzenie?
- Ile czasu zajmuje im wykonanie usługi/dostarczenia produktu?
- Na jakich zasadach się rozliczają(jednorazowa płatność czy abonament)
- Jak wygląda treść umowy z klientem?
- Czy dają gwarancję, a jeśli tak to na jakich zasadach?
Efektem końcowym tego badania jest Twoja świadomość tego, co, komu, za ile i na jakich zasadach sprzedaje konkurencja.
Analiza działań marketingowych
Celem analizy działań marketingowych jest ustalenie gdzie i w jaki sposób konkurencja się promuje. Do ustalenia działań marketingowych online mogą przydać się też aplikacje opisane na początku tego artykułu. Pytania pomocnicze:
- W jakich mediach promuje się konkurencja?(np. internet, tv, radio)
- Jakie środki reklamy stosuje konkurencja?(np. reklama w Google, Facebook, roznoszenie ulotek, banner przy drodze, reklama w gazecie. artykuł w mediach branżowych)
- Czy konkurencja promuje się bezpłatnie czy przeznacza pieniądze na działania marketingowe(koszty można ustalić weryfikując cenniki usług reklamowych w miejscach, gdzie konkurencja się promuje)
- Jakie ma efekty z prowadzonych działań reklamowych?
Jak już posiadasz takie dane warto zastanowić się, które z tych działań marketingowych możesz zastosować u siebie.
Analiza procesu obsługi klienta
Proces obsługi klienta jest kluczowy. To od tego procesu zależy czy klient kupi, a jeśli kupi to czy wróci aby kupić ponownie. Z moich obserwacji wynika, że mikroprzedsiębiorcy słabo przykładają się do procesu obsługi klienta. Szczególne zaniedbania zauważam w obszarze komunikacji z klientem. Zebrane dane w tym obszarze dadzą Ci informacje co musisz poprawić albo co już robisz lepiej i dzięki temu wyprzedzasz konkurencję.
Aby dobrze wykonać analizę procesu obsługi klienta, warto kupić coś od konkurencji i obserwować jak działają. Pytania pomocnicze:
- Jak mogę się skontaktować z firmą?(telefon, formularz kontaktu, czat na stronie, Facebook Messenger?
- Jak szybko mi odpowiadają?
- Czy zawsze otrzymuje odpowiedzi na zadawane pytania?
- Czy gdy wysyłam wiadomość, to otrzymuje potwierdzenie dostarczenia?
- Czy obsługa jest miła i skupia się na rozwiązywaniu moich problemów?
- Co mi się podoba a co nie?
- Co mogę zastosować u siebie?
Podsumowanie
Analiza konkurencji powinna być cyklicznym działaniem każdego przedsiębiorcy. Stałe zbieranie danych na temat tego, jak funkcjonuje konkurencja może znacznie przyczynić się do rozwoju Twojej firmy. Warto, aby wszystkie te dane spisywać w formie dokumentu, który stale będzie aktualizowany. Mam nadzieję, że artykuł będzie przydatny dla wielu mikroprzedsiębiorców. Jeśli masz jakieś uwagi lub uważasz, że powinienem opisać jeszcze jakiś inny obszar analizy konkurencji, to zapraszam do pozostawienia informacji w komentarzu.