Obecność firmy w mediach społecznościowych jest dziś często koniecznością, aby móc docierać do nowych klientów. W zależności od tego, czym zajmuje się firma, można dobrać odpowiednie media społecznościowe. Facebook jest w mojej opinii miejscem, gdzie każda firma powinna posiadać swój fanpage. Ile kosztuje obsługa strony na Facebook?
Media społecznościowe całkowicie zmieniły sposób komunikacji, szczególnie wśród młodszego pokolenia klientów, którzy przecież starzeją się i wprowadzają wypracowane przez nich nawyki jako nowy standard komunikacji. Jedną z takich kluczowych zmian, jakie zauważam to, że ludzie coraz częściej mają obawy przed dzwonieniem do firm. Wolą wysłać maila lub — co zdarza się zdecydowanie częściej — wysłać wiadomość na Messenger danej firmy, której usługi ich interesują.
W firmach stale wdrażane są rozwiązania, które mają na celu usprawnić ten sposób komunikacji. Tworzone są specjalne działy konsultantów, którzy odpowiadają na Facebook, wdrażane są chatboty, które potrafią obsługiwać klienta 24 godziny 7 dni w tygodniu.
Oprócz tego angażowanie się marek w dyskusję w komentarzach z użytkownikami albo real time marketing mogą bardzo pozytywnie wpływać na odbiór marki przez jej potencjalnych klientów.
To tylko niektóre z argumentów za tym, że konieczne jest posiadanie profilu firmowego na Facebooku. Duże korporacje mają środki, aby tworzyć całe zespoły specjalistów zajmujących się prowadzeniem mediów społecznościowych. Mali przedsiębiorcy niestety często muszą radzić sobie sami, o ile mają na to czas i wymaganą do tego wiedzę. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na współpracę z firmą, która kompleksowo zajmie się prowadzeniem profilu na Facebook.
Ile kosztuje obsługa strony na Facebook
Aby oszacować koszt obsługi strony na Facebook, trzeba najpierw ustalić jaki zakres czynności ma realizować agencja marketingowa lub freelancer wyspecjalizowany w tym zagadnieniu. Na obsługę profilu Facebook może składać się wiele czynności np.:
- tworzenie kreacji graficznych do postów
- tworzenie treści postów i publikacja zgodnie z ustaloną częstotliwością
- odpowiadanie na komentarze użytkowników
- obsługa zapytań przychodzących na Messenger
- opracowanie i publikacja kampanii marketingowych
- pozyskiwanie nowych fanów
Dopóki zakres czynności nie jest znany, oszacowanie wynagrodzenia może być trudne. Aby jednak odpowiedzieć na pytanie zadane w tytule tego wpisu, spróbuję przyjąć jakieś założenia, które ułatwią opracowanie wstępnej wyceny. Zakładając, że czynności w ramach abonamentu to:
- tworzenie kreacji graficznych do postów
- tworzenie treści postów i publikacja 1 posta tygodniowo
- opracowanie i publikacja kampanii marketingowych – 1 kampania miesięcznie
Przy takich założeniach koszt miesięcznej obsługi powinien wynieść pomiędzy 900 a 1500 PLN netto miesięcznie. Często w ramach współpracy firmy posiadają konkretnie opracowane czynności w ramach pakietów marketingowych. W mojej agencji marketingowej(https://rockyhenry.pl/) w ramach pakietu marketingowego oprócz prowadzenia mediów społecznościowych znajduje się też:
- strategia marketingowa
- pozycjonowanie www (SEO)
- content marketing
- konsultacje marketingowe
- cykliczne raporty
- współpraca z mediami branżowymi
Podsumowanie
Warto dziś rozważyć zatrudnienie firmy lub freelancera, który zajmie się obsługą strony na Facebook. Aby móc dokładnie wycenić miesięczny koszt takiej usługi, należy jasno sprecyzować czynności. Firmy często mają gotowe pakiety, które zawierają nie tylko prowadzenie mediów społecznościowych, ale też inne usługi.