Leasing pojazdu czy najem długoterminowy - samochód firmowy

Leasing pojazdu czy najem długoterminowy – samochód firmowy

Samochód firmowy zakupiony w formie leasingu to decyzja, którą trzeba dobrze przemyśleć, aby dobrać odpowiednie rozwiązanie do Twojej sytuacji i potrzeb. Sposobów, w jakie można nabyć samochód do firmy jest wiele. W tym artykule przyjrzę się dwóm najpopularniejszym opcjom, tj. leasing pojazdu oraz najem długoterminowy.

Spis treści:

W Polsce od dawna istnieje głęboko zakorzenione przekonanie o konieczności dążenia do prawa własności. W naszym kraju znacznie więcej ludzi kupuje zarówno mieszkania, jak i pojazdy na własność. Zupełnie przeciwny trend zauważalny jest na zachodzie Europy, gdzie prawo własności nie jest aż tak pożądane. Zapewne jest to spowodowane wieloma czynnikami. Zapewne również tym, że na zachodzie najem chociażby nieruchomości może się znacznie bardziej opłacać niż zakup mieszkania na własność. W Polsce jest nadal na odwrót. Jednak trend ten zaczyna się zmieniać. Coraz więcej ludzi zaczyna się przekonywać do różnego rodzaju najmu, zarówno pojazdów jak i nieruchomości, a co za tym idzie najem długoterminowy pojazdów zyskuje na popularności.

Leasing operacyjny pojazdu a najem długoterminowy

Leasing operacyjny pojazdu

Leasing operacyjny nadal cieszy się największym zainteresowaniem przedsiębiorców. Ten rodzaj finansowania pojazdu służbowego charakteryzuje się tym, że na koniec okresu trwania leasingu przedsiębiorca wykupuje pojazd na własność. W tym sposobie finansowania pojazdu konieczne jest ustalenie dwóch czynników. Wysokości pierwszej wpłaty własnej (wkładu własnego), która wynosi od 0% do 45% oraz wartości wykupu, która wynosi od 1% do 45%. Jednak nie ma tutaj oczywistej dowolności przy wyborze tych parametrów, jeżeli firma nie posiada dobrych wyników finansowych i może mieć problem ze zdolnością kredytową.

Aby zatem otrzymać leasing przy tak zwanej procedurze uproszczonej, tj. bez konieczności dokładnej weryfikacji dokumentów finansowych (na oświadczenie), trzeba wpłacić przynajmniej 10% wkładu własnego na pojazd. Istnieje dowolność jeśli chodzi o decyzję o wysokości % wykupu.

W praktyce działa to tak, że pozostała wartość pojazdu – po odjęciu wartości pierwszej wpłaty i wartości wykupu – zostaje rozłożona na równe, oprocentowane, comiesięczne raty.

Na ile rat można rozłożyć leasing operacyjny?

Leasing można rozłożyć na minimum 24 raty, a maximum nawet na 7 lat. Większość banków jednak zgadza się na maximum 72 raty.

Czy można wykupić pojazd w leasingu szybciej?

Tak, banki pozwalają na taką możliwość. Jednak może to nie być korzystne finansowo. Dlaczego? Banki nakładają różnego rodzaju dodatkowe opłaty za wykup pojazdu wcześniej niż ustalona ilość rat.

Przykładowo, jeśli zdecydujesz się na wykup pojazdu przed upływem 24 rat, bank może wycenić pojazd nie na zasadzie kwoty, jaka pozostała do spłaty, ale po rzeczywistej wartości rynkowej pojazdu. Dodatkowo jeśli zdecydujesz się na wykup pojazdu po upływie 24 miesięcy, ale przed ustalonym terminem zakończenia umowy, to możesz zostać obciążony dodatkową opłatą, która może wynieść nawet kilka % wartości pojazdu z faktury zakupu.

Czy można nie wykupić pojazdu z leasingu?

Tak, ale warto ustalić to przy zawieraniu umowy leasingowej. W trakcie podpisywania umowy na leasing operacyjny możesz zdecydować, że po okresie trwania umowy zwrócisz pojazd do salonu, w którym został zakupiony. Wtedy Twoje comiesięczne raty będą znacznie niższe, bo spłacasz ok. 50% wartości pojazdu.

Jeżeli nie ustalisz tego z leasingodawcą przed podpisaniem umowy, to w przypadku nie wykupienia pojazdu po zakończeniu umowy leasingu zostanie on własnością banku, który udzielił Ci finansowania.

Koszty serwisowania, eksploatacji pojazdu i jego ubezpieczenie, a leasing operacyjny

Przy leasingu operacyjnym przedsiębiorca zobowiązany jest do ponoszenia opłat za ubezpieczenie pojazdu, serwisowanie, naprawy i eksploatację. Często ubezpieczenie narzucane jest przez bank, a w sytuacji chęci zmiany na inne, nakładane są dodatkowe opłaty za taką zmianę.

Przy niektórych umowach leasingu przedsiębiorca musi określić limit kilometrów, jakie będzie pokonywać pojazdem w skali roku. Jeżeli ta ilość zostanie przekroczona, to bank może wymagać opłaty za każdy przejechany kilometr powyżej tego limitu.

Leasing operacyjny pojazdu a koszty firmowe

  • Jeśli samochód kosztuje do 150 000 zł netto (dla aut spalinowych i hybrydowych) lub 225 000 zł netto (dla elektrycznych) – można wliczyć w koszty całość rat leasingowych.
  • Jeśli wartość samochodu przekracza te kwoty, to kosztem uzyskania przychodu jest proporcjonalna część raty leasingowej.

Przykład:

  • Auto za 200 000 zł netto (spalinowe) – limit kosztów to 150 000 zł, więc do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć 75% raty leasingowej (150 000 / 200 000 = 75%).

Dodatkowo:

  • Jeśli pojazd jest wykorzystywany zarówno służbowo, jak i prywatnie, można odliczyć tylko 75% kosztów eksploatacyjnych (np. paliwo, serwis, ubezpieczenie).

Najem długoterminowy

Alternatywą dla leasingu operacyjnego jest najem długoterminowy. Polega on na tym, że płacisz stałe miesięczne raty przez ustalony okres, ale po zakończeniu okresu trwania umowy oddajesz pojazd i bierzesz kolejne, nowe auto.

W przypadku najmu długoterminowego nie interesujesz się kosztami związanymi z eksploatacją pojazdu. Ubezpieczenie, serwisy, naprawy, wymiany opon zapewnia instytucja finansująca. Z tego też powodu Twoje raty mogą być wyższe niż w przypadku leasingu operacyjnego, ale masz przewidywalność co do kosztów utrzymania takiego pojazdu.

Okres trwania najmu długoterminowego wynosi przeważnie do 48 miesięcy. Można uzyskać taką formę finansowania z 0% wpłaty wstępnej.

Podsumowanie – Leasing operacyjny czy najem długoterminowy

Leasing operacyjny pojazdu

Zalety:

  • Możliwość wykupu auta po zakończeniu umowy,
  • Niższe raty niż przy najmie,
  • Koszty leasingu można wrzucić w wydatki firmy,
  • Większa kontrola nad pojazdem.

Wady:

  • Trzeba pokrywać koszty serwisu i ubezpieczenia,
  • Wymagany wkład własny,
  • Auto nie jest Twoje, dopóki go nie wykupisz.

Najem długoterminowy pojazdu

Zalety:

  • Stałe, przewidywalne koszty,
  • Pełen pakiet usług – serwis, ubezpieczenie, wymiana opon,
  • Możliwość częstej wymiany auta na nowy model,
  • Brak konieczności inwestowania własnych środków.

Wady:

  • Nie możesz wykupić pojazdu po zakończeniu umowy,
  • Wyższe miesięczne raty,
  • Ograniczenia dotyczące przebiegu i użytkowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *