Ostatnie kilka lat nie należało do najlepszych dla przedsiębiorców. Wielu z nich zawiesiło lub zamknęło działalność gospodarczą. Powodów jest wiele. Jakie to powody? Co robić jeśli Twoja firma znalazła się w kryzysie? O tym wszystkim przeczytasz w artykule.
Według informacji opublikowanych na portalu bankier: „W pierwszej połowie 2024 roku do rejestru CEIDG wpłynęło 99,6 tys. wniosków dotyczących zakończenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 3,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku.” https://www.bankier.pl/wiadomosc/W-pol-roku-zamknieto-blisko-100-tys-jednoosobowych-firm-W-tych-branzach-najwiecej-8791299.html
Wielu przedsiębiorców znalazło się w trudnej sytuacji finansowej
Dlaczego przedsiębiorcy zawieszają, lub zamykają działalność gospodarczą?
Powodów dla których przedsiębiorcy zawieszają działalność gospodarczą jest wiele. Główne powody zawieszania działalności gospodarczych w Polsce są zróżnicowane, ale główne z nich to:
- Wysokie koszty prowadzenia działalności: Zwiększające się obciążenia fiskalne (np. ZUS, podatki, składki zdrowotne) są często podawane jako powód zawieszenia działalności.
- Spadek popytu na produkty/usługi: Zmiany rynkowe, mniejsza siła nabywcza konsumentów lub sezonowość działalności mogą prowadzić do braku rentowności.
- Inflacja i wzrost kosztów życia: Wysokie ceny surowców, energii czy transportu mogą sprawić, że prowadzenie firmy staje się nieopłacalne.
- Przeciążenie obowiązkami: W przypadku jednoosobowych działalności przedsiębiorcy mogą czuć się przytłoczeni ilością pracy i odpowiedzialnością.
- Brak klientów: Nieumiejętność dotarcia do nowych klientów lub utrzymania obecnych.
- Niewystarczające umiejętności zarządcze: Problem z zarządzaniem finansami, logistyką czy marketingiem.
Co zrobić jeśli Twoja firma znalazła się w kryzysie?
Wielu specjalistów od marketingu powiedziałoby, że zainwestować w marketing, w reklamę itd. Może trochę strzelę sobie w kolano, ale jako marketingowiec uważam, że wydawanie pieniędzy na marketing w kryzysie nie jest najlepszym pomysłem. Gdy firma jest w kryzysie i walczy o przetrwanie, to najpierw musi ustabilizować swoje finanse, a dopiero wtedy, gdy kasa na koncie się zgadza, skupić się na planowaniu budżetu na marketing. Co zatem robić? Poniżej kilka propozycji.
Może Cię też zainteresować mój inny artykuł: Jak przetrwać pierwszy rok działalności gospodarczej
Zrób dokładną analizę sytuacji
To jest najtrudniejsze. Dlaczego? Bo musisz często sam/a przed sobą przyznać się do popełnionych błędów. Zastanów się z jakim dokładnie problemem się mierzysz. Zanim coś się naprawi, to trzeba mieć świadomość tego, co konkretnie musi zostać naprawione.
Zweryfikuj jakie masz dokładnie koszty – jednak zrób to dokładnie.
Nie pisz tak jak Ci się wydaje. Wielu przedsiębiorców źle liczy swoje koszty. Głównie niezrozumienie pojawia się przy liczeniu kosztów podatkowych i składek ZUS. Ustal dokładnie z księgowym, ile pieniędzy musisz zarobić miesięcznie, aby wyjść na 0 i zapisz sobie tą kwotę. Wypisz sobie w arkuszu kalkulacyjnym wszystkie swoje koszty stałe, aby mieć pełną świadomość tego. Na co idą pieniądze.
Zastanów się z czego możesz zrezygnować
Jak już masz jasno określone swoje koszty stałe, ustal z czego możesz zrezygnować. Może na ten moment nie jest potrzebne Ci drogie auto w leasingu. Może nie potrzebujesz płacić abonamentu za różne usługi. Może nie potrzebujesz niektórych pracowników w tym momencie i możesz samodzielnie wykonać pracę za nich. Zrób sobie taką listę a następnie zrezygnuj z tych wydatków.
Ustal ile chcesz zarabiać
Każdy wie ile potrzebuje pieniędzy aby przeżyć i odłożyć. Dodaj tę kwotę powiększoną o podatek do listy kwot jakie, musisz zarobić. W końcu działalność prowadzimy nie po to, aby wychodzić na 0, ale aby zarabiać.
Organizacja
Aby ustabilizować sytuację firmy w kryzysie musisz być o wiele bardziej zorganizowany/a niż dotychczas. W tak niebezpiecznej sytuacji nie ma czasu na błędy. Ważne jest też aby nie dać ponieść się emocjom i pracować z jasnym umysłem w oparciu o rzetelne dane. Jak to zrobić? Planuj sobie cele długoterminowe, średnioterminowe i krótkoterminowe.
Cele długoterminowe to cele dotyczące całego roku, średnioterminowe, to te, które dotyczą kwartału. Krótkoterminowe, to te, które dotyczą miesiąca, tygodnia i konkretnego dnia. Ustal co dokładnie zamierzasz zrobić w rok. Z jakiego efektu będziesz zadowolony/a po kwartale.
Gdy masz już ustalone cele długo i średnioterminowe możesz skupić się na ich realizacji poprzez fokus na cele krótkoterminowe. Każdy tydzień zaczynaj od planowania rezultatu. Co zamierzasz zrobić w danym tygodniu. Codziennie rano planuj zadania na poszczególne dni.
80% czasu poświęcaj na sprzedaż
Przykro mi, wiem, że możesz nie czuć się z tym komfortowo, ale musisz chwycić za telefon i dzwonić po klientach nieustannie. Jeżeli w firmie nie ma sprzedaży, to nie ma pieniędzy. Jeżeli nie ma pieniędzy, to nie ma firmy. Właśnie dlatego 80% czasu poświęcaj na sprzedaż. Zrób listę potencjalnych klientów, przeszukaj strony internetowe z bazą zleceń i działaj.
Nie wiesz jak się za to zabrać? Zachęcam Cię do zapoznania się z tymi artykułami:
- Jak dobrze poprowadzić spotkanie sprzedażowe
- 5 najczęstszych błędów początkującego handlowca
- Zamykanie sprzedaży i obiekcje klienta
Nie zwalniaj jeśli uda Ci się zrealizować plan miesięczny
Częstym błędem w takiej sytuacji jest zbyt szybkie odpuszczanie. Ktoś zauważa, że po pierwszym miesiącu wszystko się udało. Udało się pozyskać klientów, są pieniądze i myśli, że wtedy można odpocząć. Nie. Jeśli udało Ci się zrealizować plan miesięczny, to nie zwalniaj. Działaj dalej tak przez jeszcze kilka miesięcy, aż sytuacja będzie całkowicie opanowana, a w firmie będą jakieś oszczędności. Dopiero wtedy, gdy masz finansową poduszkę bezpieczeństwa, możesz zmienić tryb funkcjonowania. Dopiero wtedy, gdy masz pieniądze, możesz zwolnić i zastanowić się nad marketingiem. Marketing w końcu wymaga budżetu.
Co jeszcze możesz zrobić?
Oprócz tego co opisałem powyżej są inne kwestie godne rozważenia:
Opracuj plan B
Zastanów się co najgorszego może się stać? Co zrobisz jeśli Ci się nie uda? Nie można stawiać wszystkiego na jedną kartę. Możesz rozważyć poszukiwanie pracy w trakcie ratowania swojego biznesu. Znalezienie pracy wcale nie oznacza, że musisz rezygnować z budowania biznesu. Możesz pracować przez jakiś czas na etacie i dalej budować firmę. Będziesz mieć finansowy spokój i niższy ZUS, bo będziesz płacić tylko składkę zdrowotną, a jeśli nie uda się uratować firmy, to zawsze będziesz mieć stały i pewny dochód.
Porozmawiaj z wierzycielami
Warto zadzwonić i spróbować negocjować z wierzycielami, aby dali Ci odetchnąć przez jakiś czas. Jeżeli masz leasing, możesz złożyć wniosek o odroczenie rat kapitałowych na kilka miesięcy. Jeżeli masz kredyt w banku możesz zrobić to samo. Jeżeli posiadasz zaległość w US lub w ZUS, porozmawiaj z urzędnikami i spróbuj podpisać ugodę na spłatę zobowiązań w niskich ratach, które udźwigniesz. Chwilowy oddech w ilości miesięcznych płatności może pomóc Ci opanować sytuację.
Podsumowanie
Każda firma może znaleźć się kiedyś w kryzysie finansowym. Niestety, niektórych firm nie da się uratować. Taki jest już biznes. Jednak w większości przypadków przyjęcie odpowiedniej postawy skierowanej na działania może pomóc wyjść z problemów. Najważniejsze jest aby wiedzieć dokładnie z czym się mierzyć, a następnie opracować dokładny plan naprawczy i skrupulatnie go realizować.