Automatyzacja marketingu

Na czym polega automatyzacja marketingu – przykłady

Automatyzacja marketingu pozwala na znaczne zwiększenie efektywności prowadzonych działań marketingowych. Sposobów na automatyzację marketingu jest dziś wiele. Czym jest automatyzacja marketingu i jak można ją wykorzystać w biznesie? W tym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania.

Automatyzacja marketingu, jak sama nazwa wskazuje, polega na zautomatyzowaniu wszelkiego rodzaju procesów marketingowych, które będą uruchamiać się automatycznie zgodnie z tym jak je skonfigurujemy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Istnieje dziś wiele programów, które pomagają we wdrożeniu automatyzacji marketingu. Jedne z najpopularniejszych to HubSpot i Mailchimp.

Oprogramowanie do automatyzacji marketingu pozwala na wdrożenie naprawdę nieskończenie wielu automatyzacji różnego rodzaju czynności marketingowych. Program może automatycznie publikować reklamy i dostosowywać ich treść do odpowiedniej grupy użytkowników. Może też automatycznie tworzyć bazę klientów, nawiązywać z nimi pierwszy kontakt, prowadzić rozmowy na czacie i odpowiadać na najczęściej zadawane pytania. Może też wysłać maila do klienta w dzień urodzin z kodem rabatowym lub życzenia świąteczne, w zależności od tego jakie święta ten klient obchodzi.

Ograniczenia na ilość sposobów automatyzacji nakłada na nas tylko nasza wyobraźnia. Najlepiej tworzyć automatyzację poprzez wypisanie różnego rodzaju powtarzalnych czynności marketingowych, a następnie spróbować je zautomatyzować.

Definicja automatyzacji jest dość skomplikowana, więc spróbuję przedstawić ją na kilku przykładach.

Automatyzacja marketingu – przykłady

Formularz kontaktu na stronie internetowej

Większość stron internetowych posiada formularz kontaktu. Zwykle zapytania, które kierują klienci, wymagają doprecyzowania poprzez zadanie przeważnie tych samych pytań. Automatyzacja w tym przypadku może działać następująco. Po wypełnieniu formularza przez klienta system automatycznie odpowiada na otrzymanego maila przesyłając klientowi pytania, jakie są dla firmy istotne celem procesowania zapytania dalej. W treści maila klienta program może zwracać się do niego po zapisanym wcześniej w bazie danych imieniu. Może też wysłać wiadomość sms z informacją, że taki mail z odpowiedzią i pytaniami został klientowi przesłany.

Mailing na urodziny

Automatyzacja marketingu może zostać skonfigurowana w następujący sposób. System może automatycznie wysłać do klientów zapytanie o podanie daty urodzenia, aby móc otrzymywać różnego rodzaju promocje. Do systemu można też podpiąć istniejącą bazę klientów z imionami i datami urodzenia.

W dniu urodzin danego klienta system automatycznie wysyła klientowi życzenia urodzinowe mailem wraz ze spersonalizowaną grafiką, zwracając się do klienta po imieniu. Do maila może zostać dołączony automatycznie wygenerowany kod rabatowy na zakupy urodzinowe.

Chatbot

Jednym z popularnych rozwiązań automatyzacji marketingu jest chatbot. Chatbot ma nieskończenie wiele możliwości konfiguracji. W zależności od oprogramowania i potrzeb firmy, można go skonfigurować naprawdę na wiele sposobów. Na potrzeby tego artykułu przedstawię sposób konfiguracji chatbota, którego celem jest umawianie spotkań handlowcom.

Załóżmy, że firma świadczy usługi w Polsce i za granicą. Posiada klientów na całym świecie w różnych strefach czasowych. Wiadomo, że pracownicy muszą spać, więc nie będą odpowiadać klientom na wiadomości 24h. No chyba, że firma posiada tryb zmianowy.

Chatbot może być skonfigurowany tak, że w momencie otrzymania wiadomości na czacie na stronie internetowej lub na Facebooku będzie rozmawiać z klientem. Będzie zbierać najistotniejsze informacje dla handlowca, a potem umówi spotkanie, przesyłając klientowi dostępne terminy z kalendarza handlowców. W momencie wybrania dogodnego terminu, chatbot wyśle zaproszenie do kalendarza zarówno handlowcowi, jak i klientowi wraz z linkiem do rozmowy Video np. na Google Chat, Zoom czy Teams’ie. Taki chatbot może działać 7 dni w tygodniu i 24h na dobę zapełniając kalendarze handlowców.

Podsumowanie

Myślę, że przedstawione przykłady ułatwiają zrozumienie tego, czym jest automatyzacja marketingu. Możliwości jest na prawdę bardzo dużo. Zachęcam do zostawienia komentarza z informacją, jakie rodzaje automatyzacji marketingu są wykorzystywane przez Ciebie i jakie korzyści z tego płyną.

Podobał Ci się mój artykuł? postaw kawę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *