CRM dla małej firmy - recenzja HubSpot Marketing Hub Starter

CRM dla małej firmy – recenzja HubSpot Marketing Hub Starter

Programy klasy CRM służą do odpowiedniego zarządzania relacjami z klientami. Każda firma, która planuje się rozwijać, powinna korzystać z tego typu rozwiązań. W tym artykule moja recenzja programu HubSpot Marketing Hub Starter, czyli CRM dla małej firmy.

Pisząc ten artykuł, wychodzę z założenia, że osoba czytająca go ma wiedzę na temat tego, czym jest CRM. Jeżeli zastanawiasz się, czym jest program CRM, zachęcam Cię najpierw do zapoznania się z moim artykułem: Co to jest CRM.

Spis treści

Oprogramowanie klasy CRM – moje doświadczenie

Z programami klasy CRM mam styczność od 2010 roku, kiedy to wdrożyłem w firmie pierwszy program klasy CRM. Był to vTiger CRM. Od tamtego czasu pracowałem na wielu różnych systemach CRM. Pracowałem między innymi na:

  • miniCRM
  • SugarCRM
  • Microsoft Dynamics
  • ZohoCRM
  • Bitrix24
  • PipeDrive
  • No i finalnie wspomniany w tytule HubSpot

Zatem jak widać, moje doświadczenie w pracy z CRM jest całkiem spore. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Tak jak każda firma jest inna, tak też jeden CRM będzie odpowiedni, a inny nie. Dlatego właśnie przy wdrożeniu rozwiązań CRM dobrze jest posiadać wsparcie osoby, która ma odpowiednią wiedzę w tym zakresie.

Co to jest HubSpot?

HubSpot to bardzo rozbudowane rozwiązanie do zarządzania relacjami z klientami i wspomagania procesów sprzedaży. Jest to bardzo innowacyjne i stosunkowo drogie rozwiązanie. Zawiera wiele modułów, które można kupić osobno. Dzięki temu można łatwo dostosować je do potrzeb konkretnej firmy.

HubSpot Marketing Hub Starter

W ramach tej recenzji biorę na warsztat moduł HubSpot Marketing Hub Starter. Jest to moduł, którego głównym celem jest maksymalizacja działań marketingowych i zwiększenie sprzedaży. Jest to idealny CRM dla firmy, która planuje skupić się głównie na wzroście ilości nowych klientów i odpowiednim zarządzaniu relacjami z tymi właśnie klientami.

Ile kosztuje HubSpot Marketing Hub Starter?

Na moment pisania tego artykułu moduł HubSpot Marketing Hub Starter kosztuje 20 EUR miesięcznie za 1 użytkownika (źródło: https://www.hubspot.com/products/marketing).

Nie będę się rozpisywać na temat całej listy funkcjonalności, bo jest ona dostępna w przyjemnej do czytania formie na stronie producenta. Można się z nią zapoznać klikając tutaj.

W dalszej części artykułu przedstawiam główne moduły aplikacji w formie recenzji pisanej z mojej perspektywy.

Moduły HubSpot Marketing Hub Starter

System CRM

System CRM zawiera standardowe moduły. Typowe dla tego typu rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami. Znajdziemy tutaj moduł kontaktów, firm i transakcji. Wszystko dostępne jest w bardzo przyjemnej graficznie formie. Super łatwe w obsłudze i w pełni konfigurowalne.

W ramach pakietu HubSpot Marketing Hub Starter można utrzymywać bazę 1000 kontaktów marketingowych. Do tej puli zaliczają się tylko takie kontakty, które oznaczone są jako marketingowe. Czyli takie, do których kierowane są reklamy, mailingi itd. W samym CRM można utrzymywać mnóstwo rekordów bezpłatnie. Maksymalny limit rekordów płatnych i bezpłatnych nie może przekroczyć 15 milionów.

Do każdej firmy i kontaktu, można w prosty sposób dodawać transakcje, notatki, dokumenty, tworzyć zadania, zgłoszenia, planować rozmowy. HubSpot daje też możliwość dzwonienia do klienta bezpośrednio z systemu CRM i zapisywania nagrań rozmów w bazie danych.

Marketing

Moduł marketingowy jest bardzo dobrze opracowany i tak jak w każdym module HubSpot cechuje się łatwością w obsłudze, nawet dla tych, którzy nie mają doświadczenia w obsłudze tego typu rozwiązań.

Wysyłka maili

Moduł marketingowy pozwala na łatwe tworzenie i wysyłkę kampanii e-mail do bazy kontaktów. Na plus zasługuje moduł raportowania. Do każdej kampanii są dostępne czytelne raporty, które pozwalają badać efektywność przeprowadzonej wysyłki. Można analizować:

  • Ile wiadomości poprawnie dotarło
  • Kto dokładnie otworzył i ile razy
  • Kto klikał linki, które i ile razy
  • W jakich programach i na jakich urządzeniach maile były otwierane
  • Czy ktoś wypisał się z listy mailingowej

Reklamy

W module marketingowym można w łatwy sposób tworzyć reklamy i publikować je na Facebook, LinkedIn oraz w Google Ads. HubSpot potrafi łączyć się z profilami firmy w tych portalach/aplikacjach. Dzięki temu można zarządzać wszystkim z jednego miejsca. I tak np. reklama skierowana na pozyskiwanie kontaktów za pomocą formularza na Facebook czy LinkedIn może od razu uzupełniać CRM nowymi kontaktami.

Jednocześnie efekty prowadzonych kampanii prezentowane są w czytelny sposób w module raportowania.

Formularze

Kolejnym modułem wartym uwagi jest moduł formularzy. W tym module można tworzyć różnego rodzaju formularze. Formularze można dodawać do strony internetowej, a zbierane informacje od razu automatycznie dodawanie są do bazy CRM.

Można tworzyć formularze do kampanii marketingowych czy formularze kontaktowe na stronę internetową. Można też tworzyć szczególnie lubiane przeze mnie formularze do generowania leadów.

CTA (call to action)

W tym module użytkownik może tworzyć różne elementy wzywające potencjalnych klientów do działania. Mogą to być okienka wyskakujące z formularzem, elementy stron internetowych, i inne. Można tworzyć je samodzielnie albo za pomocą przyjaznego w obsłudze kreatora.

Treść

Moduł treść pozwala na tworzenie stron typu landing page z formularzem, jak i zwykłych stron internetowych. Wszystko za pomocą łatwego w obsłudze kreatora. Te strony internetowe można wykorzystywać np. w prowadzonych kampaniach marketingowych.

Ciekawym rozwiązaniem jest moduł bloga. W tym module za pomocą sztucznej inteligencji można tworzyć treści na bloga firmowego dopasowane do odpowiedniej grupy docelowej. Uważam, że treści napisane przez AI słabo się pozycjonują w Google. Jednak jest to funkcjonalność, która może czasami ułatwiać życie.

Handel

W module handel można skonfigurować płatności elektroniczne. W tym celu potrzebne jest zarejestrowanie konta do odbierania płatności np. Stripe. System tworzy faktury dla klientów oraz generuje oferty. Warto uzupełnić bazę danych produktów i dzięki temu nie ma konieczności wpisywania za każdym razem nazw produktów na fakturze czy w ofercie.

Podoba mi się funkcjonalność subskrypcji, która pozwala na generowanie automatycznie faktur dla klientów w cyklicznych odstępach czasu. Jest to szczególnie pomocne, jeżeli firma pobiera co miesiąc taką samą kwotę za tą samą usługę w formie abonamentu.

Automatyzacje

W wersji Marketing Hub Starter w module automatyzacji dostępna jest tylko i aż funkcja „Narzędzia czatu”. W ramach tej funkcjonalności użytkownik może:

  • utworzyć czat na stronę internetową
  • połączyć się z Facebook Messenger i obsługiwać go bezpośrednio z CRM
  • opracować i wdrożyć chatbot’a, który w ramach ustalonych scenariuszy będzie obsługiwać użytkownika 24h/7.

Wszystko to można obsługiwać również z poziomu aplikacji mobilnej.

Raportowanie i dane

Moduł raportów i danych jest podobny jak w innych programach tego typu. Zawiera wszystkie potrzebne raporty. Nic nadzwyczajnego.

Biblioteka

W tym miejscu przechowywane są wszelkie dokumenty dotyczące firmy. Można wrzucać dokumenty i pliki z zewnątrz. Można też tworzyć dokumenty za pomocą dostępnych szablonów. Podoba mi się funkcja „fragmenty tekstu”, która pozwala na tworzenie szablonów najczęściej używanych treści i dodawania ich w mailu. Dzięki temu nie trzeba w kółko pisać tego samego.

W module biblioteka jest jedna z moich ulubionych funkcjonalności tj. „Terminarz spotkań”. Ta funkcja pozwala na utworzenie specjalnej strony do umawiania spotkań z klientami połączonej z kalendarzem. Dzięki temu klient może wybrać dogodny termin rozmowy, a to wszystko wpada do CRM i łączy się z kalendarzem.

Podsumowanie

Po wielu podejściach do różnych rozwiązań, CRM HubSpot jest tym, który zdecydowałem się wdrożyć w swojej firmie. Mimo to, w ramach tej recenzji starałem się spojrzeć na niego bardzo obiektywnie. Poniżej moje podsumowanie.

Co mi się podoba:

  • Bardzo przyjazny interfejs i naprawdę super prosty w obsłudze
  • Podczas dodawania firmy można podać adres strony internetowej, a formularz uzupełni się automatycznie
  • Łatwa integracja skrzynki e-mail, dzięki czemu maile można odbierać i wysyłać z poziomu HubSpot. Nie trzeba logować się do skrzynki e-mail
  • Duża możliwość konfiguracji pól poszczególnych modułów
  • Możliwość tworzenia wielu list marketingowych i kierowania działań marketingowych do różnych listy osobno
  • Automatyczne uzupełnianie CRM bazą kontaktów gdy ktoś napisze maila albo wyśle wiadomość czatu
  • Pełna kompatybilność z RODO uwzględniona we wszystkich formularzach
  • Łatwość integracji ze stroną www
  • Śledzenie wiadomości e-mail. Zawsze wiesz, kiedy klient odczytał wiadomość
  • Moduł chatu i chatbota
  • Moduł formularza do umawiania spotkań zintegrowanego z kalendarzem

Co mi się nie podoba?

  • System jest drogi
  • Denerwujące jest to, że widać inne dostępne funkcje oznaczone jako niedostępne, ale możliwe do zakupu w innym pakiecie np. Sales Hub
  • Umowa na minimum 12 miesięcy

Podobał Ci się mój artykuł? postaw kawę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *