Sztuczna inteligencja ułatwia życie człowiekowi w wielu obszarach. Niektórzy twierdzą, że dzięki AI będzie żyło nam się lepiej. Inni uważają, że sztuczna inteligencja zabierze nam pracę, a nawet zawładnie gatunkiem ludzkim. Wiele osób decyduje się na tworzenie treści za pomocą AI. Jaki wpływ na pozycjonowanie mają treści napisane przez sztuczną inteligencję?
Najważniejsze przykazanie Google jeśli chodzi o pozycjonowanie stron
Jak sprawić, aby strona internetowa osiągała wysokie pozycje w Google? Wystarczy trzymać się jednej zasady. Twórz wysokiej jakości treści i dbaj o pozytywne odczucia użytkownika. To wystarczy. Takie proste a takie trudne zarazem. Treści wysokiej jakości, czyli takie, które w całości, szczegółowo i wyczerpująco odpowiadają na pytanie zadane przez użytkownika. Pozytywne odczucia użytkownika to z kolei forma, w jakiej te treści są podane. Czy strona wczytuje się szybko, czy treść jest odpowiednio sformatowana, czy nie wyskakują denerwujące okienka itd.
No i tutaj pojawiają się schody… Czy treści napisane przez AI nie są wysokiej jakości? Czy nie odpowiadają wyczerpująco na pytanie zadane przez użytkownika? Zastanawianie się nad wpływem treści pisanych przez AI na pozycjonowanie strony w Google zapewniło niejedną nieprzespaną noc ludziom odpowiedzialnym za SEO i marketing treści (content marketing).
Właśnie dlatego postanowiłem napisać ten artykuł. Aby wyjaśnić, jak można zyskać i jak można stracić, pisząc treści za pomocą, chociażby ChatGPT.
Może Cię też zainteresować: Jak wykorzystać ChatGPT 4 do marketingu Twojej firmy oraz Skąd wziąć tematy na bloga firmowego
Czy Google rozpoznaje czy treści są napisane przez AI?
Odpowiedź brzmi – tak. Nie tylko Google, ale wiele różnorodnych aplikacji i skryptów dostępnych dziś online jest w stanie rozpoznać czy treści napisane są przez AI. Człowiek nie zauważy różnicy. Treść napisana przez AI będzie dla niego wysokiej jakości, gramatycznie idealna, a nawet ciekawa. Jednak to nie człowiek decyduje o tym, czy strona internetowa ma wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Treści napisane przez ChatGPT a pozycjonowanie w Google
Czy treści napisane przez AI będą wysoko pozycjonowane w wyszukiwarce? Odpowiedź na to pytanie jest prosta i brzmi: i tak, i nie.
To wszystko zależy od tego, jaki jest cel korzystania z AI. Tutaj ponownie należy wrócić do głównego przykazania Google wspomnianego na początku tego artykułu. Twórz wysokiej jakości treści i dbaj o pozytywne odczucia użytkownika.
Aby jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy treści napisane przez AI będą wysoko pozycjonowane w wyszukiwarce, należy zweryfikować jaki motyw stoi za tym, że ktoś wykorzystuje AI do tworzenia tekstów na stronę Internetową lub bloga.
Jeżeli celem autora treści jest tworzenie jak największej ilości artykułów, w jak najkrótszym czasie, i do tego celu wykorzystuje AI, tworząc treści w 100% napisane przez ChatGPT, to takie treści będą przez wyszukiwarkę traktowane jako treści niskiej jakości. Będą pozycjonowane w wyszukiwarce znacznie niżej niż treści napisane przez człowieka.
Jeżeli wyszukiwarka dojdzie do wniosku, że cel, w jakim tworzone są te treści to manipulowanie pozycją w wyszukiwarce, to taka strona może nawet otrzymać bana od Google i zniknąć z indeksu. Stanie się tak dlatego, że wszelkie działania mające na celu manipulowanie wynikami w wyszukiwarce to działania tzw. kategorii Black Hat SEO. A takie niedozwolone działania są przez wyszukiwarkę surowo karane.
Jednak jeżeli ktoś wykorzystuje AI do tego, aby urozmaicić pisane przez siebie treści wysokiej jakości to takie działanie będzie przez wyszukiwarkę bardzo premiowane. Stanie się tak dlatego, że będzie to respektowanie przykazania mówiącego o pozytywnych odczuciach użytkownika. Jeżeli wykorzystanie AI do urozmaicenia części artykułu sprawi, że będzie on lepszy, to taka strona będzie pozycjonowana wysoko i premiowana przez Google jako treść wysokiej jakości. Kluczowe jest tutaj słowo „urozmaicenie”. Treść musi być opracowana wysokiej jakości przez człowieka. AI ma ją uzupełnić, rozszerzyć, rozbudować.
Właśnie dlatego odpowiedź na pytanie zadane wcześniej jest i tak, i nie. Wyjaśnienie przeze mnie tego, jaki wpływ na pozycjonowanie mają treści pisane w całości przez AI, z pewnością zmartwi grono osób wykorzystujących ChatGPT bez namysłu, do wszystkiego, byle tylko zapełnić bloga artykułami. Niestety takie działanie będzie nieefektywne.
Podsumowanie
Tworzenie treści za pomocą AI może bardzo ułatwić pracę i pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu. Jednak jeżeli chcemy, aby strona internetowa osiągała wysokie pozycje w Google, trzeba się wysilić. Treści napisane w 100% przez AI będą pozycjonowane znacznie niżej niż te napisane przez człowieka. Jednak wykorzystywanie AI do urozmaicenia napisanej przez człowieka treści wysokiej jakości będzie dla wyszukiwarki zdecydowanie na plus. W tej sytuacji jest to dbanie o pozytywne odczucia użytkownika.
Zatem copywriterzy śpijcie spokojnie. ChatGPT nie zabierze Wam pracy. Przynajmniej na razie…