Bycie aktywnym w mediach społecznościowych to dobry sposób na budowanie relacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami. Dowiedz się jak efektywnie wykorzystać media społecznościowe do promocji firmy.
Media społecznościowe całkowicie odmieniły podejście do sprzedaży i marketingu. Dlatego większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że warto tam zaistnieć. Jednak samo posiadanie profilu firmowego w mediach społecznościowych nie wystarczy. Aby jak najefektywniej przekazać Ci wiedzę, postanowiłem podzielić ten artykuł na 3 etapy:
- Ustalenie w jakich mediach społecznościowych Twoja firma powinna zaistnieć.
- Co warto robić?
- Czego lepiej unikać?
Ustalenie w jakich mediach społecznościowych Twoja firma powinna zaistnieć
Zanim założysz profil firmowy w mediach społecznościowych zastanów się, które będą dla Ciebie odpowiednie. Założenie kont we wszystkich mediach społecznościowych bez ustalenia które są odpowiednie, może być mało efektywne dla późniejszych działań sprzedażowo/marketingowych.
Jak to zrobić? Najprościej zlecić ustalenie tego komuś, kto posiada ku temu odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie, jak np. agencja marketingowa. Jeżeli nie posiadasz środków na współpracę z agencją marketingową, warto zadać sobie kluczowe pytanie: kto jest moim potencjalnym klientem i jakie media społecznościowe przegląda na codzień?
Uważam, że Facebook to dobry wybór dla każdej firmy, dlatego, że konto na Facebooku posiada większość z nas. Potencjalni klienci bardzo często korzystają z Facebook Messenger do kontaktu z firmą w różnych sprawach. Dlatego możliwość kontaktu z firmą za pomocą Messenger może być dużym ułatwieniem dla wielu potencjalnych klientów.
Pozostałe media społecznościowe i przykładowe działalności, dla których mogą być odpowiednie:
- Instagram – wszelkiego rodzaju mniejsze działalności usługowe, które prezentują swoje portfolio w formie efektownych fotografii: fryzjerzy, kosmetyczki, restauracje, stylistki, biura podróży, fotograf
- LinkedIn – działalności zajmujące się sprzedażą głównie do klienta biznesowego B2B, firmy, którym zależy na prowadzeniu działań employer brandingowych.
- X(Twitter) – osoby publiczne, duże znane marki chcące zabierać głos w dyskusjach krajowych jak i międzynarodowych
- TikTok – wszystkie działalności, które mają kreatywny pomysł na video i możliwości techniczne aby je tworzyć oraz mogą sobie pozwolić na więcej luzu w komunikacji
Co warto robić?
W wielkim skrócie, warto publikować to, co interesuje naszych potencjalnych i aktualnych klientów i nie publikować tego co ich nie interesuje. Nie chodzi o to, aby prowadzić profil publikując cokolwiek. Chodzi o to, aby publikowane treści angażowały użytkowników w dyskusje lub inną reakcję, jak np. polubienie posta czy też przejście na zewnętrzną witrynę promowaną w poście.
Co warto robić?
- Regularnie publikować posty, ale nie częściej niż 1-2 na tydzień. Zbyt duża ilość publikowanych postów może zniechęcić fanów do obserwacji
- Odpowiadać na komentarze
- Odpisywać na wiadomości tak szybko jak to możliwe
- Oznaczać inne firmy, osoby,
- Dodawać hashtagi tematyczne aby zwiększać zasięg (nie dotyczy Facebook, tutaj hashtagi nie działają tak sprawnie jak w innych mediach społecznościowych)
- Zadbać o kreatywne grafiki. Polecam program Canva
Każda firma jest inna, zatem poniżej dość ogólnie wypunktowałem co warto publikować:
- Informacje o osiągnięciach firmy
- Informacje z życia firmy prezentujące firmę od środka
- Realizacje, którymi warto się pochwalić
- Informacje o nowych umowach kluczowych dla rozwoju firmy
- Różnego rodzaju treści pokazujące pozytywne podejście do klienta i pracowników
- Posty odpowiadające na pytania klientów (Myślę, że mój inny artykuł będzie pomocny: Skąd wziąć tematy na bloga firmowego?)
- Informacje o promocjach
- Posty zachęcające do kontaktu
Czego lepiej unikać?
Istnieją pewne czynności, które mogą skutecznie zniechęcić Twoich aktualnych i przyszłych klientów, które mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy. Poniżej przykłady niektórych z nich:
- Publikowanie zbyt dużej ilości postów ze zbyt dużą częstotliwością
- Publikowanie postów na temat, który nie interesuje Twoich klientów
- Nieodpowiadanie na wiadomości użytkowników lub reagowanie zbyt późno
- Niereagowanie na komentarze
- Wchodzenie w burzliwą dyskusję w komentarzach z niezadowolonym klientem
- Usprawiedliwianie negatywnych opinii
- Krytykowanie klientów lub konkurencji